onsdag 11 februari 2009

jag har ingen tid...

eller rättare sagt, jag har blivit helt avskuren från min dator. Min son har fått en laptop och han har nu kopplat upp sig på mitt, eller vårt fast jag säger mitt, bredband vilket innebär att jag är utan kontakt med omvärlden. Jag har alltså ingen tid med min dator. Folk bloggar glatt vidare och jag missar alla inlägg... Det är på gränsen till ett trauma för mig. Nu undrar man hur jag kan blogga idag. Jo! Jag har tvingat min son i säng och bara rakt av stulit hans dator. Vi har ett krig här hemma. Ett krig där allt är tillåtet.
Kommer det vara så här för evigt? Förhoppningsvis inte. Jag inväntar en sändning som innehåller ett trådlöst bredband, eller vad det heter. Vi ska även uppgradera oss rent hastighetsmässigt. Så nu kan vi kanske titta på Youtube och sånt. Det har vi inte kunnat innan. Mina söner tycker att vi har rena stenåldern här hemma när det kommer till teknik. Det tycker inte jag. Vi har både TV, dator och och en microvågsugn. Herre min lord det är massor med teknik!

3 kommentarer:

Magnus Karlsson sa...

Härre min gud microvågsugn, och med tanke på åldern på den, vad händer med maten när man tillagar mat i den?

Anonym sa...

Förstår inte varför det skulle kunna hända något speciellt med maten i en mikrovågsugn av äldre årgång. (kan vara så att effekten som ska uppnås minskar, dvs värma upp/tina livsmedel). I en mikrovågsugn omvandlas energi i form av el till mikrovågor (elektromagnetisk strålning med hög frekvens, 2,45 GHz). Det är främst vattnet i livsmedlet som värms upp, men även fett. För den nyfikne finns det mycket att läsa på Internet om tekniken bakom mikrovågsugnen. Varför inte börja med Wikipedia!?

Anonym sa...

Kan inte låta bli att fortsätta på temat "Mikrovågsugn"...
På Konsumentverket website finns en artikel i ämnet, "Mikrovågsugn - elsnål maskin som kan mer".

Där kan man läsa följande:
- "Att värma mat i mikron innebär en rejäl energibesparing jämfört med att göra det i en vanlig ugn"
- "Mikrovågsugnar har använts länge och tekniken är väl studerad. Ändå hörs ibland påståenden om att det skulle vara farligt att äta mat som värmts eller lagats i mikro. Det finns ingen grund för att tro det."
- "När det gäller innehållet av näringsämnen är det ingen skillnad på mat som lagats eller värmts i mikro och på andra sätt. Det säger Livsmedelsverket, som följt forskningen på området"
- "Det finns heller ingen anledning att oroa sig för att själv skadas av mikrovågor från ugnen. Konstruktionskraven är högt satta, bland annat för att förhindra att mikrovågor läcker ut"

Visst är detta intressant... dessvärre tog de ej upp ämnet föråldrade mikrovågsugnar!!

Källa:http://www.mat.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=959&lngArticleId=1389