tisdag 29 juli 2008

Vaknade i morse, och det jag första som for genom min tanke var Drutten och Gena. Vad kunde detta stå för? Förstod intet. Var det ett gammalt barndomstrauma som ville komma upp till ytan? Eller hade det att göra med att mina kreativa önskningar senare i livet var felriktade?
Jag ställde mig frågande till denna mina första tanke, denna tidiga morgon.
Det var inte förrän senare på dagen som jag insåg, att jag än en gång dragit på med för höga växlar eller överanalyserat.
Detta var blott en dag med inslag av diverse djurtema. Ty denna dag fick jag av min systerdotter ta del av djurens komplexa anatomi. Eller i alla fall ett av alla de otaliga djurraser som finnes på denna, vår jord. Nämligen igelkotten. Det är nämligen så att igelkotten består av en oändlig massa taggar, två ögon, en mun sen kommer "noshållaren" som är ganska lång, spetsig och avslutas med en särdeles näpen liten nos. Mången igelkott har jag sett i mina dar. Men aldrig har jag förstått att det som nosen sitter på är en "noshållare". Vad barn lär oss är ovärderligt. Vad min dag började med var bara en försmak på en dag innehållande en insikt i vad lite jag vet om djuren och människornas förunderliga uppbyggnad.

Inga kommentarer: